Jak zamawiać logo i inne projekty graficzne? Co jeśli logo mi się nie podoba?

Zamawiam logo (lub dowolny inny projekt graficzny) w agencji reklamowej, przesyłam wytyczne (lub nie), uzgadniam cenę, składam zamówienie i projekt jest super, jest fajny, ale będzie super po kilku poprawkach lub... w ogóle mi się nie podoba. W przypadku dwóch pierwszych opcji zadowolony jesteś Ty, zadowolony jest grafik i agencja, która przygotowywała dla Ciebie projekt.

Ale co jeśli logo Ci się nie podoba? Jak mimo niezadawalającego projektu otrzymać finalnie coś, co będzie Ci się podobało? Wykonaliśmy tysiące projektów graficznych i znamy na to pytanie odpowiedź.

U kogo zamówić logo?

Zacznijmy od początku, czyli... znajdź potencjalną firmę (lub firmy), która zajmuje się na co dzień projektami graficznymi. Najlepiej taką, z którą już współpracujesz i współpraca układała się dobrze. 

Następnie sprawdź ich opinie. Dziś wszyscy wszystkich oceniają, dlatego zobacz co inni piszą o współpracy z daną firmą. Jeśli mają sporo negatywnych (lub neutralnych) komentarzy zainteresuj się, czy są konkstruktywne oraz sprawdź jak firma na nie odpowiada - to bardzo ważne. Zwracaj szczególnie uwagę na komentarze w stylu "kontakt się urwał", ponieważ oznacza to, że w trudnych sytuacjach wolą urwać kontakt niż rozwiązać problem.

Kolejnym ważnym krokiem, a właściwie najważniejszym, to weryfikacja portfolio wybranej agencji reklamowej. Poznasz dzięki temu możliwości i umiejętności ich grafików, sprawdzisz jaki mają styl i na co ich stać. Musisz też wiedzieć, że nie wszystkie projekty, które znajdują się w portfolio są idealnym odwzorowaniem myśli graficznej, ponieważ często klienci nanoszą na projekty poprawki, które się grafikowi strasznie nie podobają, ale... to temat na osobny artykuł.

Po co Ci logo?

Przed zamówieniem logo zadaj sobie pytanie - po co Ci ono? Do czego służy logo? Ergo, komu ma się podobać?

Logo jest dla Twoich klientów, nie dla Ciebie! To oni zwrócą uwagę na nie i będą identyfikować z nim Twoją firmę. Wywrze na nich pozytywne lub negatywne konotacje.

Często najlepszy w regionie dentysta-specjalista ma zerową wiedzę na temat barw, fontów i ogólnych zasad, jakimi rządzi się reklama - jest mistrzem w naprawianiu zębów. Czy powinien on decydować o tym, jak ma wyglądać jego reklama, skoro większość książek, jakie czytał to książki o zębach, a nie o psychologii reklamy?

Ile kosztuje logo?

Tyle, ile grafik nad nim spędzi czasu. Większość dobrych agencji reklamowych ma przygotowane pakiety do wyboru, które zwykle można modyfikować pod wymagania klientów. Projekt logo nie powinno kosztować mniej niż 150 zł... a według niektórych mniej niż 300zł (a nawet 1000zł - zapytaj w Warszawie ;)).

Jeśli wyczerpiesz limit poprawek/projektów, to niestety musisz dopłacić (często "drobne i ostatnie" poprawki agencja może wdrożyć w cenie, jednak jest to tylko dobry gest agencji). Grafik nie pracuje charytatywnie, trzeba mu zapłacić. Ty chyba też nie ;-)

Masz też alternatywę. Możesz kupić logo za 35zł na Allegro i to z nielimitowaną ilością poprawek (kiedy pisałem ten tekst była taka oferta)... jednak wtedy nie powinieneś czytać tego artykułu, ponieważ nasza oferta nie jest dla Ciebie. 

Uzgodnij szczegóły, wytyczne

Nasi klienci albo mają już swoją wizję na logo, albo... dają nam wolną rękę. 

Jeśli dajesz nam wolną rękę możesz być pewny, że przygotujemy Twoje logo najlepiej jak potrafimy. Wybierzemy optymalne kolory (nasz grafik zna psychologię kolorów), font, grafikę, układ. Tak, by było funkcjonalne, estetyczne i efektowne. Tak, byś mógł je z podniesionym czołem wykorzystać jako LOGO Twojej firmy.

Jednak z drugiej strony... może Ci się ono nie spodobać. Możesz lubić zupełnie inne kolory (lub co gorsza takie, które nie trafiają w Twoich odbiorców), inny font (lub co gorsza taki, który już dawno wypadł z mody), inne wszystko. W takim przypadku zapewne każesz grafikowi je poprawić i... będziecie zmieniać coś co jest dobre.

Możesz też przesłać własne uwagi, pomysły, wytyczne. Określić lub nawet wybrać font, który Ci się podoba, kolory, kształty. Grafik na etapie wstępnych rozmów podpowie Ci, czy Twoje założenia są dobre w kontekście marketingowym i czy warto iść w tym kierunku. Wspólnie powinniście uzgodnicie wytyczne i kierunek. Moim zdaniem, to najlepsze rozwiązanie.

Ile projektów zamówić?

Najlepiej jeden lub maksymalnie dwa. A jeśli nie będą Ci odpowiadały (patrz niżej "Logo mi się nie podoba") to pracuj nad kolejnymi.

Pamiętaj, że grafik przyłoży się do Twojego projektu, zrobi go tak, by było dobrze. Jeśli zamówisz od razu 3 projekty to w praktyce wygląda to tak, że: grafik ma pomysł i na nim się skupia, a następnie robi kilka projektów - inne niż ten, do którego jest przekonany. Robi je bo musi. W efekcie możesz wybrać projekt gorszy wizerunkowo czy marketingowo, przy którym grafik siedział 20 minut, zamiast tego, do którego jest żywo przekonany i który dopracował.

Który projekt wybrać?

Jeśli otrzymałeś kilka wersji (a czasami się zdarza, że kilkadziesiąt - o zgrozo!) i wciąż nie wiesz, który wybrać to... zaufaj agencji. Napiszę to kolejny raz - agencja zna się na rzeczy.

Nie pytaj o zdanie rodziny, znajomych, pracowników - ile pytań tyle opinii! Zamiast ostatecznego wyboru pojawią się nic nie wnoszące poprawki, które prowadzą donikąd. Jeśli zapytasz mamę, szwagra, wspólnika to najczęściej otrzymasz trzy różne opinie. Bo my, ludzie, tak mamy, że nawet jeśli się na czymś nie znamy, a ktoś nas o to zapyta to nagle włącza nam się "tryb eksperta". W ułamku sekundy stajemy się specjalistami od grafiki wektorowej, projektowania stron WWW czy fizyki jądrowej :-)

Jeśli Twoja mama jest świetną wizażystką, to niech zostanie eskpertem w swojej dziedzinie. A Ty zamiast rodziny, zapytaj eksperta - np. grafika z konkurencji. On udzieli Ci praktycznej opinii i przedstawi szereg merytorycznych uwag.

Logo mi się nie podoba

"Projekt graficzny mi się nie podoba".

Nie lubimy tego słyszeć, ale czasem się zdarza. I to trudny moment i dla agencji i dla Ciebie, ponieważ... czas przejść do konkretów.

Agencja musi otrzymać konkretne informacje, dlaczego projekt Ci się nie podoba. Bez tego jakakolwiek dalsza praca grafika to strzelanie projektami w ciemno. On traci czas, a Ty pieniądze za kolejne poprawki, bo nie wie co poprawić by dla Ciebie "było dobrze".

Praca grafika to nie sklep, gdzie możesz w nieskończoność wybierać. Jeśli praca stanie na etapie "nie podoba mi się, proszę zaproponować coś innego" to... czas iść do sklepu, czyli banku zdjęć. Tam możesz znaleźć inspiracje lub gotowe rozwiązanie, które Ci się podoba - grafik może je kupić i dostosować do Twoich wytycznych (jak zmiana koloru, czy fontu). Często słyszę od klientów, że "inna firma też może mieć takie samo logo" - szansa na to jest bardzo niewielka, a w przypadku naszej agencji jeszcze się to nie zdarzyło. Każde logo z banku zdjęć można też zmodyfikować, lub wykorzystać tylko jego część. Twoi klienci nie zwrócą na to uwagi :-)

Czy mogę zareklamować logo, które mi się nie podoba?

Oczywiście. Czasem zdarza się tak, że grafik opuści jedną z Twoich wytycznych, zastosuje złe kolory lub wpisze złe treści. Może mieć zły dzień, za dużo pracy lub po prostu walnąć gafę. Może też uznać, że zrobi coś bardziej "po swojemu" i zignoruje Twoją sugestię bo uzna, że ma fajny pomysł i wyjdzie lepiej. W takim przypadku usłyszysz u nas "przekazuję poprawki do grafika, powinny być na jutro".

Jeśli jednak projekt jest wykonany zgodnie z wytycznymi, to niestety trzeba za niego zapłacić. Subiektywna ocena nie jest podstawą do reklamacji, ponieważ ile osób, tyle opinii i to samo logo mogłoby być zaakceptowane przez innego klienta (znamy przypadki konkurencyjnych pseudo agencji, które sprzedają niewybrane loga innym klientom, jako tworzone specjalnie dla nich).

Pamiętaj

Najważniejsza przy pracy nad logo jest rzeczowa komunikacja między Tobą a grafikiem. Grafik musi wiedzieć co przygotować i co poprawić w już przygotowanym projekcie. Tego nie może zabraknąć!

Opinie

Skontaktuj się z nami

call 733 543 (pokaż numer)

Zajęte? Nikt nie odbiera?
Bardzo często rozmawiamy przez telefon, mamy sporo spotkań online.
Kliknij tutaj i zostaw nam kontakt do siebie. Oddzwonimy tak szybko jak to możliwe.

mail biuro@doneta.pl

Napisz przez formularz. To najszybsza i najlepsza forma kontaktu z Donetą.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez AIP Przemysław Szczygłowski z Siedzibą w Sosnowcu i numerze NIP 6443382251 w celu obsługi zapytania wysłanego przez formularz kontaktowy zgodnie z polityką prywatności.

Doneta, to zespół fajnych ludzi

Zadzwoń: 733 543 (pokaż numer) call
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń do nas:
Nie odbieramy? Musimy być zajęci. Zostaw niżej swój numer telefonu, a oddzwonimy tak szybko jak to możliwe.

Jesteś 19 osobą, która uzupełniła dziś ten formularz.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez AIP Przemysław Szczygłowski z Siedzibą w Sosnowcu i numerze NIP 6443382251 w celu obsługi zapytania wysłanego przez formularz kontaktowy zgodnie z polityką prywatności.