Plakatowanie. Wszystko co musisz wiedzieć o rozwieszaniu plakatów

Ogólnie o plakatowaniu

Plakatowanie to nic innego jak rozwieszanie plakatów (zwykle od formatu A5 do B1) na słupach i tablicach ogłoszeniowych (tzw. nośnikach).

W okresie wyborów, plakatujemy również słupy energetycznie i latarnie miejskie (za zgodą właściciela – Urzędu Miasta, Spółdzielni, Wspólnoty, firm zewnętrznych (np. Tauron) czy właścicieli prywatnych).

Plakatujemy na nośnikach:

  • prywatnych (należących do prywatnych firm)
  • ogólnodostępnych (należących do Urzędu Miasta)

Jest to forma reklamy charakteryzująca się stosunkowo dużym zasięgiem w stosunku do ceny.

plakatowanie polska

Kiedy warto plakatować?

Kiedy chcemy dotrzeć do jak największej liczby osób mieszkających w wybranym mieście lub rejonie. Plakatując tablice reklamowe (głównie przy przystankach) celujemy w osoby, które na co dzień poruszają się komunikacją miejską.

Jak duży plakat?

Na tablicach ogłoszeniowych im większy, tym lepiej rzuca się w oczy, ale tym szybciej zostanie zaklejony.
Tablice „oglądane” są z bliska, więc tutaj sprawdzi się nawet format A5.

Na słupach – im większy tym lepszy, ponieważ słupy są oddalone od szlaków komunikacyjnych zwykle o około 2-3 metry. Plakaty formatu A3 i mniejsze są często nieczytelne. Optymalny format to B2, a najlepiej B1. Pamiętaj, aby na plakatach umieszczanych na słupach ogłoszeniowych nie umieszczać dużej ilości tekstu i małej czcionki.

Ile kosztuje rozwieszanie plakatów?

W przypadku nośników prywatnych koszt liczony jest zwykle za 1 dzień lub 1 tydzień ekspozycji.
Średnie rynkowe widełki cenowe to około 1-2 zł netto za 1 dzień ekspozycji 1 plakatu (w zależności od formatu i lokalizacji).

Kiedy kleimy nośniki ogólnodostępne rynkowy koszt plakatowania to waha się w granicach 5-15zł za plakat.

Czym jest ekspozycja?

Najprościej rzecz ujmując jest to okres, w którym otrzymujesz gwarancję, że Twój plakat nie zostanie zaklejony/zerwany przez firmę, której zlecasz plakatowanie.

Jak często jest zmieniana ekspozycja plakatu?

Zależy od sezonu, zwykle 1 raz w tygodniu.

Prywatny czy ogólnodostępny?

Nośniki prywatne, jak sama nazwa wskazuje, należą do prywatnych firm, które zwykle dzierżawią je od Urzędu Miasta. Prawo do plakatowania ma tylko właściciel nośnika (lub firmy, które mają od właściciela odpowiednią zgodę). Są to w zdecydowanej większości przypadków tylko słupy ogłoszeniowe.

Nośniki ogólnodostępne należą do Urzędu Miasta (lub innej komórki odpowiedzialnej). Plakatować na tych nośnikach mogą wszyscy. Są to słupy i/lub tablice ogłoszeniowe.

Jak to wygląda w praktyce?

Teoretycznie nośniki prywatne powinny gwarantować, że przez cały czas trwania kampanii plakat będzie widoczny. Teoretycznie, bo tak naprawdę (prawie) żadna firma posiadająca prywatne nośniki nie gwarantuje codziennych (a nawet cotygodniowych) kontroli.

W praktyce jedyną różnicą, między słupem prywatnym a ogólnodostępnym jest niewidoczny komunikat (zwykle na górze nośnika) o tym, że nośnik jest prywatny, a plakatowanie na nim podlega karze (której nikt nie egzekwuje).

Słup czy tablica?

Opcja

Słup

Tablica

Maksymalna ilość plakatów na nośnik

około 10szt formatu B1

około 3-4szt formatu A3

Lokalizacja

Różne lokalizacje, często w odległości kilku metrów od głównych szlaków komunikacyjnych (dobrze widoczne są tylko duże plakaty)

Bezpośrednio przy ulicy/przystankach, dzięki czemu nawet plakaty formatu A5 są widoczne.

Zalecana minimalna ilość plakatów na nośnik

3 sztuki nie mniejsze niż A2 lub 2 sztuki B1.

1 sztuka w formacie A3 lub A2

Średnia długość „życia” plakatu

5,5 dnia

3 dni

Zasięg (tygodniowo, w zależności od miejscowości i dzielnicy)

500 - 6 000

1000 - 20 000

Ile kleić plakatów?

Zależy od nośnika. Najkorzystniej jest wybrać listę nośników i liczbę plakatów (uwzględniając widełki od-do) i powierzyć wybór ilości plakatów wykonawcy.

Niektóre nośniki widoczne są tylko z jednej strony. Inne są dobrze widoczne od strony jezdni, inne od strony chodnika. Jeszcze inne warto okleić całe. Tutaj najlepiej, jeśli decyzję podejmą doświadczone osoby odpowiedzialne za przygotowanie ekspozycji.

Słupy ogłoszeniowe mają dużo większą powierzchnię niż tablice, znajdują się też w większej odległości od przechodniów i dlatego one własnie powinny być oklejane gęsto dużymi plakatami (min. 2 plakaty B1 na słup).

Mniejsza ilość plakatów czy ich formatów również jest możliwa, jednak czy jest sens przygotowywać reklamę, która przez większość zostanie niezauważona?

Na co zwracać uwagę wybierając wykonawcę?

Przed zleceniem plakatowania zapytaj wybraną firmę o:

  1. Czy masz gwarancję cotygodniowych kontroli stanu plakatów? Wiele firm kontroluje plakaty TYLKO przy okazji klejenia nowych. Jeśli nie kleją nowych, kontroli nie ma.
  2. Czy firma oferuje pełne raporty zdjęciowe z każdego nośnika?
  3. Jakie jest minimalne zamówienie i okres ekspozycji?

Opinie

Skontaktuj się z nami

call 733 543 (pokaż numer)

Zajęte? Nikt nie odbiera?
Bardzo często rozmawiamy przez telefon, mamy sporo spotkań online.
Kliknij tutaj i zostaw nam kontakt do siebie. Oddzwonimy tak szybko jak to możliwe.

mail biuro@doneta.pl

Napisz przez formularz. To najszybsza i najlepsza forma kontaktu z Donetą.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez AIP Przemysław Szczygłowski z Siedzibą w Sosnowcu i numerze NIP 6443382251 w celu obsługi zapytania wysłanego przez formularz kontaktowy zgodnie z polityką prywatności.

Doneta, to zespół fajnych ludzi

Zadzwoń: 733 543 (pokaż numer) call
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń do nas:
Nie odbieramy? Musimy być zajęci. Zostaw niżej swój numer telefonu, a oddzwonimy tak szybko jak to możliwe.

Jesteś 13 osobą, która uzupełniła dziś ten formularz.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez AIP Przemysław Szczygłowski z Siedzibą w Sosnowcu i numerze NIP 6443382251 w celu obsługi zapytania wysłanego przez formularz kontaktowy zgodnie z polityką prywatności.